Affärsnätverk Kurbits/Swedish Welcome

Vi har valt att samla de företag som gått en Kurbitsutbildning och/eller är medlemmar i Swedish Welcome i ett alldeles eget affärnätverk. Två gånger om året bjuder vi in dessa företagen för att vidareutvecklas med spännande föreläsare, djupdyka i någon av Kurbitsverktygen, få information och inspiration från Destination Småland, samt träffas och utbyta erfarenheter och idéer. Vi vill fortsätta satsa på de företagen som i sin tur har valt att satsa på sin utveckling. Varje möte hålls på ett av företagen som är medlemmar i affärsnätverket. På så vis lär vi känna varandra ännu bättre!
 

Nätverksträff 15:e November 2016

Höstens nätverksträff hölls på Hotell Rådmannen i Alvesta där Dietmar Aiff stod som värd. Temat för dagen var mat och matupplevelser där Hanna Tunberg, matarkeolog och somelier höll i en workshop. Deltagarna fick i uppgift att tillverka sitt egna smör som de sedan skulle knyta an med en historia, en förpackning eller en produkt. Samarbete i grupperna och kreativitet var det som blev dagens lärdom, men även mycket skratt då tankar och idéer blev allt mer utanför ramarna. 
Till lunch bjöds det på torskrygg med ostsås och kokt potatis. 
Foton från dagen:


KURBITS EXPORT TRÄFF 1 6:E SEPTEMBER 2016

Här kan ni som var med på Kurbits Export dag 1, den 6:e september på Tingsryd Resort, hämta PowerPointen och de dokument som Karin Malm hade med under sin presentation:
Presentation PowerPoint
Kommunikationsguiden
VisitSwedens Målgruppsguide
Smålands Varumärke


TIDIGARE NÄTVERKSTRÄFFAR 2014-2016


2016-04-05 
Vårens nätverksträff hölls hos Jonas Grahn på Little Rock Lake Zipline. Vår nya VD, Anna Sjödahl, och företagen fick träffa varandra för första gången och vi på Destination Småland informerade om marknadsaktiviteter för 2016, mässdeltagande på ITB och Swedish Workshop med mera. Anders Lareke höll i en workshop där deltagarna fick skapa ett moodboard över sitt företag. Deltagarna fick sedan presentera sitt koncept för varandra. Vi blev bjudna på god lunch (vildsvinsbiffar eller närodlad lax) och de som vågade fick sedan testa att zippa första linan!

Foton från dagen:


2015-11-04
Vi träffades på Osaby Säteri som drivs av Kajsa och Majja Almqvist. Majja berättade om deras Kurbitsdeltagande och vad det har inneburit för dem. Destination Småland informerade om senaste nytt och sedan fick vi en längre föreläsning med Chrille Petersson, Digital Strateg, som berättade om digitala trender och närvaro på sociala medier.

2015-03-25
Vi träffades på Grimsnäs Herrgård, som drivs av Mia och Sune Markmann. Destination Småland berättade bland annat om mässdeltagandet på ITB i Berlin och Ferie for Alle i Danmark. Vi gick igenom statistik för 2014 och pratade om Smålands marknadsföring utomlands för 2015. Erik Abrahamsson från Grand Public föreläste om marknadsföring och kommunikation. Mia och Sune bjöd på en fantastisk lunch och berättade om hur Swedish Welcome och Kurbits har varit en del i deras företagsutveckling.

2014-11-06
Höstens nätverksträff hölls på Stenshults Mellangård utanför Älmhult där Anders och Lisbeth Ericsson driver en boende- och aktivitetetsgård. Vi fick testa på deras koncept med utomhusmatlagning i kokgrop. Alla deltagare fick hjälpas åt med middagen. Efteråt samlades vi i Pjätteryds bygdegård för allmän info från Destination Småland, Anders Lareke höll en Kurbitsworkshop och Johan Delfalk informerade om senaste från Swedish Welcome.

2014-03-17
Nätverksträffen hölls på Asa Herrgård. Lena Stävmo gav info och nyheter från Destination Småland, Gisela Mattisson från ALMI berättade om finansieringsmöjligheter, Anders Lareke informerade om Kurbits och nya kurser på gång. Vi fick en längre föreläsning med workshop från Lina Ölund på True Creative, som pratade om trender inom upplevelsebranschen. I workshopen fick deltagarna applicera de trenderna på sitt eget företag. Vi fick också lyssna till Sigrid på Asa Herrgård och göra en rundvandring på anläggningen.

2013 Hösten
Den första träffen för nätverket hölls på Tingsryd Resort. Där samlades företagen och fick info från Destination Småland och sedan arbeta med ett av Kurbitsverktygen där de fick beskriva sin verksamhets vision, strategi och handlingsplan. Jan-Olof Collen berättade om sina erfarenheter från Kurbitsprogrammet och hur de vidareutvecklade Tingsryd Camping till Tingsryd Resort.