Verktygslåda

När vi beslutat vad vi ska sälja till vem gör vi en marknadsplan och eventuella kampanjplaner. När den ska genomföras har vi olika verktyg att jobba med. De vi använder i första hand är:

  • Webb
  • Sociala medier
  • Annonsering webben, AdWords, banners
  • Press & PR
  • Trycksaker
  • Annonsering print
  • Bildbank

webb - visitsmaland.se

Smålandwebben, som vi kallar den i dagligt tal, kom till under ett treårigt projekt. Sedan den 1 januari 2014 drivs den i bolagsform med de tre smålandsregionerna som ägare. Bolaget äger den tekniska plattformen och tecknar avtal. Det är upp till oss på regionerna att fylla den med redaktionellt material och kampanjer. Vad det gäller informationsbank och bokningsbara produkter kommer de från kommunernas turistbyråer/destinationer. Läs mer om IT-plattform Småland Öland AB. VD är Mathias Billmark. 

Verktyget är t.ex. särskilda sidor på webben där kampanjer landar med erbjudanden, bokningsbart och inspiration. Det kan också vara större teman som genomsyrar webbplatsen. Här exponeras såväl fakta som bokningsbara produkter från kommuner. Kontakta Cathrine om du undrar något.

sociala medier

Småland har gemensamma konton för sociala medier - Facebook, Twitter och Instagram. Facebook och Twitter delas upp så att regionerna och destinationer i Kalmar har sina veckor. Instagram visitsmaland är öppet för alla lokala turismorganisationer. Som du ser på startsidan har Karin och Cathrine även personliga Twitterkonton.

Verktyget fungerar stödjande och driver trafik till kampanjsidor eller andra hemsidor. Följ Smålands konton genom att klicka på nedan symboler.

Visit Småland
@VisitSmaland
Följ @visitsmaland och titta på #småland

Annonsering webb

Det finns flera sätt att annonsera på webben för att driva trafik till en kampanj på hemsidan. Vi jobbar med banners (klickbar annons) på fast sida och Google AdWords som dyker upp i flödet när du googlar. Det kan vara text- eller bildannonser som visas utifrån de sökord du valt. Det är en prisvärd form eftersom man oftast betalar per klick (PPC).

Här till höger ser du exempel från den kampanj vi gjorde våren och sommaren 2014 med anledning av flyglinjen från Amsterdam. Överst en AdWords i bildform och underst en banner som fanns på VitiSwedens sida i Nederländerna och länkade till kampanj på visitsmaland.se.

Verktyget driver trafik till önskad landningssida.

press & PR

Vi jobbar mycket med press och PR tillsammans med företag och VistiSwedens utlandskontor. Det är den marknadsföring som ger störst värde per insats. Människor påverkas mer av redaktionellt material än av annonser. Vi fortsätter med exempel från den holländska marknaden. Här hade vi 99 artiklar värda ca 500 000 EUR sommaren 2014! Det kräver mycket arbete, rätt journalistkontakter och samarbetspartners. I första hand är det journalistresor hit som ger resultat men även pressreleaser via VisitSweden eller pressagent.

Verktyget bygger upp imagen för resmålet och företagen. Bör kombineras med annan destinationsmarknadsföring.

trycksaker

Utvecklingen går alltmer åt att information och marknadsföring finns på webben, men vi är inte riktigt där än när det kommer till de utländska marknaderna. Magasinet 2017 ges därför ut på engelska och tyska men inte på svenska.
Läs mer om magasinen.

Verktyget ger både inspiration och information. Många broschyrer delas ut på turistbyråer både inom och utom Småland.

annonsering print - i tidningar

Annonsering i print är dyrt. Men vi gör det ibland - för image och för att marknadsföra vår hemsida. På våra prioriterade marknader är vi som regel med i t. ex. VisitSwedens Sverigemagasin. Säsongen som gått var det mycket imageannonser i projektet Smålandstid på den svenska marknaden.

Verktyget skapar image och kan leda vidare in till webben. Det kan också vara särskilda kampanjer som ska leda till handling.

bildbank

Vi bygger ständigt på vår bildbank och den är en nödvändig ingrediens i alla verktyg. Bilden är oerhört viktig på webben, i sociala medier, i annonserna, som service till journalister i resekataloger, i broschyrer osv. Vi arbetar med flera proffsfotografer och fotar även själva - främst till webb och blogg. Till höger MAT2014 av Sofia Ernrerot.
Bilder behövs överallt!

Google Ad, kampanj flyg AMS. leder till bokning av flyg.
Klickbar banner som leder till bokningssida på webb.
Telegraaf, helsida Hollands största dagstidning.
Smålandsbroschyr, Engelska 2017
Annons Aktiv Schweden, Tyskland 2014