det här gör vi på den tyska marknaden

Målgrupperna
Whops
(Wealthy, healthy older people) är de som är 55+ helt enkelt. Välbärgade, pigga, kulturellt intresserade, som allt mer köper hotellpaket hos sin resebyrå i Tyskland men väljer att åka med egen bil eller husbil.
Bussgrupper av alla de slag förstås,
Den aktiva familjen som vill göra roliga aktiviteter och ha upplevelser tillsammans.

Business-to-Business-projekt för exportmogna produkter

Tyskland är en stor marknad där det är svårt att nå enskilda personer. Därför är ett projekt där vi samarbetar med researrangörer viktigt.

I början av 2000-talet gick Södra Smålands Turistråd, numera Destination Småland, in i ett B2B-partnerskap tillsammans med ett 10-tal regioner i Sverige. Det initierades av Visit Sweden i Tyskland därför att de tyska researrangörerna beklagade sig över att det var svårt och splittrat att nå svenska leverantörer av turistprodukter. De visste inte vilka de skulle kommunicera med.

Sverigeturismen var inte alls så proffsig som vi kanske trodde på hemmaplan. Vi märkte också att vi på små regionala kontor inte kunde hitta vägar in hos stora reseföretag, som t ex TUI (världens största reseproducent) ett mångmiljardföretag. Där knackar man inte bara på...

Köpare och säljare kunde inte nå varandra och vi behövde någon som kunde gå i god för oss på den tyska marknaden, att vi var trovärdiga och som visste att vi skulle kunna leverera exportmogna turistprodukter. Andreas Hassler anställdes på Visit Sweden i Hamburg – den länk som vi alla så väl behövde. Välkänd i tyska resebyråkretsar och en god sverigekännare.

Sakta men säkert har vi under dessa år tillsammans i regionerna och med Visit Swedens hjälp byggt upp en produktportfölj som tilltalar arrangörer, nu även efterfrågat i Österrike och Schweiz.


Flygcharter
I samarbetet finns nu också ett charterflyg från Tyskland till destinationerna Jönköping och Umeå varje lördag under sommaren.


Bo
Minimum är dusch/toalett på rummet. Inget annat accepteras världen över i resebranschen hur charmig anläggningen än kan vara för övrigt.
Helst vill arrangören ha ca minst 5 ”enheter”, dvs. rum, lägenheter eller stugor.

Det finns en enormt stor efterfrågan på stugbyar med god standard. I stort sett varje arrangör vill ha stugor i sin katalog. Och de bör hålla samma goda homogena standard. Det blir för tidsödande och omöjligt för en resesäljare att förklara ev skillnader mellan de olika ”enheterna”.


Aktiviteter
Den som planerar en resa vill ju bo bra, men det är upplevelserna som är det viktigaste. Vi försöker presentera våra småländska upplevelser (från 1 till 4-5 timmar) så tilltalande som möjligt. Det kan vara allt från att blåsa sitt eget glas, Hyttsill, matvandring på Korrö, en god middag i en speciell miljö, guidad vandring på Sagomuseet, Linnés Råshult eller IKEA-museet, guidade visningar på museer, en tur med Ångaren Thor, etc. Viktigt är att guidningar sker på god tyska.

Det som är mest efterfrågat är något vi oftast inte kan leverera, med få undantag:
Naturupplevelser varje dag (2-6 tim) under en vecka med tysktalande guide (fiske, kanoting, vandring cykling, etc.) kopplat till ett bra boende.

Vi hoppas kunna starta ett projekt framöver där vi söker tysktalande naturguider för att kunna bygga dessa aktiviteter i samarbete med hotell och andra anläggningar.  


Provisioner och allotment
Alla arrangörer vill förstås ha allotment på ett eller två rum, eller ett antal stugor, under de bästa sommarmånaderna – den tid då produktägare med lätthet själv kan hyra ut. Här gäller det att tänka strategiskt och långsiktigt för att ”få in en fot” i världens största reseland.

Numera, när arrangörerna ser att efterfrågan på Sverige stiger, vill arrangörerna gärna ha allotment utsträckt från 1 maj – sista september (här krockar det ofta med hotellens konferenssäsonger). Men ju längre tid av allotment de kan få desto attraktivare blir det småländska turistföretaget.

Man måste vara beredd på att en arrangör vill ha minst 20% av utpriset till kund. Men ”belöningen” är att man hamnar i så stora marknadsförings-sammanhang som man aldrig annars skulle ha minsta chans till.

Hur kommer man in i en katalog?
Regionen/Småland i samverkan producerar förslag till veckoprogram med boende och aktiviteter. Men ibland vill arrangören bara ha förslag för en dag eller bara en enskild aktivitet, då de kanske är på väg norrut i Sverige.
Arrangörerna är förstås sparsmakade - En sida i en katalog hos de stora tyska arrangörerna kan kosta uppåt 100.000 kr att producera. Därför måste det också finnas efterfrågan, annars försvinner den resan från nästa års katalog.

 


visitsmaland.se/de
Vi har en tysk webbsida som huvudsakligen sköts av vår tyska pressagent. Den består av inspiration, information och några få bokningsbara produkter än så länge. Vår agent driver också ett facebookkonto på tyska.


Press & PR
Vi har en pressagent i Tyskland som både skickar ut pressinformationer och tar hit journalister. Många journalister kommer också via VisitSweden.

Annonser print
Vi annonserar i vissa profilskapande magasin och VisitSwedens broschyr.


Broschyr
Vi gör årligen en annonsfinansierad broschyr på tyska.
Bläddra i magasinet för Tyskland 2016!