Resultat Danmark

Här presenterar vi resultat och utvärderingar av olika projekt och marknadsinsatser på den danska marknaden.

aller media

För att boosta vår marknadsföring i Danmark utöver FNP/swedish moments ingick vi under 2014 i ett samarbete med Visitsweden DK och Aller media. Kampanjen bestod av följande:

Syfte:  "Kampagnen har til formål at skabe større kendskab til Småland/Öland i den danske målgruppe og øge lysten til at besøge Småland/Öland. Dette skal ske igennem redaktionelle artikler i Aller magasiner og via et kommercielt samarbejde".

- Period:  Maj - September 2014 
- 3 regioner (Kalmar/Öland, Destination Småland, Smålands turism)
- Målgrupper:
       Primär: Kvinnor 30-65 (Active Family)
       Sekundär: WHOPS 

Primärt samarbete med en utvald mediepartner - Aller mediehus.
- Både print och online
- Redaktionellt samarbete med pressresor, 8-10 stycken
- Advertorials, 14 helsidor
- Onlinetävlingar integrerat i redaktionell miljö
- Banners och researtiklar på Allers sajter och nyhetsbrev
- Web-TV på Allers sajter

UTFALL

Advertorials
Totalt 8 advertorials i magasinen Femina, In, Mad&Bolig, Isabellas, Søndag samt Antik & Auktion. Med ett samlad läsarantal om cirka: 1 140 000 och samlad upplaga om cirka: 225 000.
Varje advertorial anpassades till respektive magasins specifika stil med typsnitt, bildval och redaktionellt innehåll. Här är ett exempel på en av våra advertorials: 

Pressresor
7 pressresor totalt för Småland/Öland, varav 4 besökte Kronobergs län. De flesta reportage får vi se publicerade under 2015. Här är en av de reportage som hittills blivit publicerade: 

Web-TV
Ett antal filmsnuttar spelades in i Småland under sommaren och låg på magasinens sajter och facebooksidor. Filmerna spreds även intern bland VisitSwedenkontoren och lades även upp på norska och holländska VisitSwedens facebooksidor. Fria att sprida för alla!
Öland: http://youtu.be/rLf0kraAj4U
Luksustur: http://youtu.be/8JnBE6YyAwQ
Haver (Gardens) http://youtu.be/Qx-LW3l1DAU
Glasriket: http://youtu.be/hcEiEsEWdTU
Aktiv Småland http://youtu.be/rnFtFz56IjI

Tävlingar
För att locka till engagemang hos målgruppen utlystes ett antal tävlingar på magasinens sajter och facebooksidor där priserna var exempelvis spa-helg i Småland eller övernattning på trendigt hotell. De tävlande fick svara på ett antal frågor om Småland och uppge sin mailadress. Adresserna kan vi sedan använda för att skicka ut nyhetsbrev. Såhär kunde det se ut på facebook.