Trender och spaningar

Utan spaning ingen aning? Det finns många faktorer som påverkar besöksnäringen och hela tiden dyker nya innovativa lösningar upp för exempelvis transport, bokning och digitalisering. Att omvärldsbevaka är oerhört viktigt om vi vill hänga med i utvecklingen och möta de nya behov som uppstår. Här lyfter vi några saker som vi har snappat upp som kan komma att ändra hur resenären tänker och agerar.
 

trendspaning juni 2016

Kristina Bergman, som nu efter 6 månaders projektanställning jobbar sina sista dagar hos oss, har sammanfattat en del trender som hon ser kan komma att påverka besöksnäringen och hur vi reser. Stort tack Kristina för din tid hos oss!

Aktiva semestrar har länge varit på uppåtgående och vi visar även fortsättningsvis allt större intresse för aktiviteter av allehanda slag, såsom vandring, cykling, kurser och matlagning. Småland är en skattkista i sammanhanget, med tanke på allt vi kan erbjuda! Nystartade cykelupplevelseföretaget Abloc i Jönköping surfar onekligen på trenden, liksom Stubbalycke trädgård i Älmhult som bl.a. erbjuder IKEAs utländska besökare matlagningsaktiviteter med säsongens grönsaker. Därtill invigdes Sydostleden i dagarna och intresset är redan stort bland cyklister, journalister och researrangörer.

Enligt Dagens Nyheter har resebranschen nu ha fått upp ögonen för ”den urbana hipsterfamiljen” som äter närproducerat och ekologiskt, vill träna på semestern och sova i designade rum. Men den nyfikne hipstern har även ett behov av ökad trygghet och bekvämlighet och kan gärna tänka sig en guide som följeslagare på cykel- eller vandringsturen – eller åtminstone ett paketerat erbjudande.

En lokal guide anges som ytterligare en trend, och borgar också för en mer äkta upplevelse, vilket våra grannar i Skåne tagit fasta på. Där kan man under konceptet ”A slice of Swedish hospitality” laga mat med Ingrid & Julian eller ta en fika på Österlen hos Bitte & Set, allt för att göra upplevelsen i Skåne mer svensk – eller skånsk. Det är inte bara turisten som är hipster, utan även själva turistupplevelsen. I alla fall om vi återigen vänder blickarna till Skåne, där Tourism in Skåne precis lanserar en ny pilotsatsning som innebär att britter ska lockas att besöka den ”ursprungliga hipsterns hemland”, med hjälp av berättelser om traditioner, hantverk och vår närhet till naturen.

När vi lyfter blicken globalt, ser vi att den internationella organisationen OECD i sin trendrapport för 2016 skriver om turismens fortsatta tillväxt som näring, och de utmaningar som följer i tillväxtens kölvatten, såsom säkerhet, klimatproblematik och snabba förändringar i konsumentbeteenden. OECD pratar också om vikten av delningsekonomi, rural turism, miljövänliga transporter och matturism. Hitta trendrapporten här.

Matturism, ja. Att maten blir en allt viktigare del av upplevelsen, eller till och med hela upplevelsen, har vi länge förstått. Och trenden växer. Sveriges regering tog efter och nu har vi även en livsmedelsstrategi på nationell nivå. Dessutom utlyser Jordbruksverket sedan några veckor tillbaka 40 miljoner kronor till projekt som främjar svensk måltidsexport, det vill säga projekt som även prioriterar svensk mat och dryck som reseanledning. Kanske något att hörsamma?! Läs om utlysningen här.

Slutligen kan jag förbereda er på att ni nu i sommar troligen kommer att möta ännu fler ensamresenärer, äventyrare och upptäckare (2016 är äventyrsresandets år), liksom sista minutenbokare på hotell.

Med det önskar jag en skön och grön sommar, och passar samtidigt på att tacka för den här tiden som projektanställd på Destination Småland. /Kristina Bergman

(Källor: Dagens Nyheter, Tourism in Skåne, OECD, Turismnytt, Jordbruksverket och TrekkSoft)

Trendspaning maj 2016

Anna Sjödahl har plockat ut tre innovationer som kan förändra besöksnäringen:

I senaste numret av Travel News (03/2016) kan vi läsa att turistnäringen påverkas mer än många andra branscher av innovation och automation. I alla fall om vi ska tro turismexperten Johanna Danielsson från analys- och strategikonsultföretaget Kairos Future. Här är tre innovationer hon har listat som vi bör hålla koll på.

1. Amelia – Amelia är en algoritm, en programvara som i telefon kan svara på 60 procent av alla kundtjänstärenden, behärskar flera språk och lär sig hantera fler frågor efter hand. De frågor ”hon” inte kan hantera kopplas vidare till en mänsklig kollega där ”hon” lyssnar på vad den mänskliga kollegan säger och lär sig att agera på samma sätt nästa gång frågan kommer. Läs mer om Amelia på IP Soft som har utvecklat programvaran.

Att fundera på: Vilka jobb kommer Amelia att ersätta i vår bransch?

2. Magic Leap – Google, Alibaba och Warner Brothers har gått in med pengar i en satsning som kan komma att ha effekt på framtidens resande. Magic Leap har kallats virtual reality på steroider. Med ny teknik där bilder projiceras direkt på näthinnan, ska man kunna uppleva något som kan finnas långt borta men som nästan känns lika verkligt som om man var på plats. Det påminner om Google Glass eller Facebooks motsvarighet Oculus Rift, fast man inte behöver ha de stora ”skidglasögonen” på sig. Se mer här: https://www.magicleap.com/#/home

Att fundera på: Vilka resmål och upplevelser kommer att utmanas av Magic Leap?

3. Hyper Loop – just nu byggs en testbana i Kalifornien som ska vara klar i år. Hyper Loop beskrivs som en blandning av rörpost och airhockey och handlar om friktionsfria resor på marken i 1200 km/h till en bråkdel av kostnaden för byggandet av höghastighetståg. Det är Teslas skapare Elon Musk som hoppas kunna presentera en ny effektiv transportlösning om fem år. Läs mer om Hyper Loop här.

Att fundera på: Vad skulle Hyper Loop kunna betyda för resandet till och i Sverige i framtiden?
 
Tips på andra bra spaningsnyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad hittar du här:
http://www.kairosfuture.com/se/publikationer/
http://www.turismnytt.se