Rapport och reflektioner från två internationella turismmässor

Thereze Lindén har representerat Småland på två stora turismmässor på kort tid: Fiets en Wandelbeurs i Nederländerna och ITB I Tyskland. Här sammanfattar hon några av de intrycken hon tar med sig tillbaka hem.

Fiets en Wandelbeurs

Fiets en Wandelbeurs = Cykel- och vandringsmässa i Utrecht, Nederländerna. Vårt deltagande på mässan var för att representera Småland i samband med boksläppet ”Vandra i Småland” (One Day Walks) och för att Sydostleden nominerats som en av Europas bästa cykelleder. 

- Fun fact: Jaarbeurs 100 000 kvm stor mässa (F&W, endast en del av mässan)
- Fun fact: 43.000 besökare i år (41.000 besökare 2018)

Thereze fick många frågor om möjligheterna att cykla och vandra i Småland
Thereze fick många frågor om möjligheterna att cykla och vandra i Småland

Vi upplevde att det var bra fokus på mässan med rätt målgrupp på plats. Montern hade få ”random” besök och mer riktade frågor och intresse från vandrare/cyklister som vill (eller redan planerat/bokat) att åka till Sverige/Sydsverige/Småland i sommar eller kommande år. Därför fick vi många väldigt specifika frågor kring leder, informationsmaterial, transport och liknande. Behovet av bra material kring vandring och cykelleder är stort!

Vandringsboken togs positivt emot och hade bra intresse. Uppskattat med kartläggning och varierade rutter i hela Småland. Allt ifrån kusten till nationalparker till stadsnära leder. Otroligt bra att ca hälften kan nås med kollektivtrafik då många vill resa utan bil och på ett mer hållbart sätt. Holländarna gillar att nivåskillnaderna anges (med tanke på sitt platta landskap). 

Sydostleden var alltså en nominerad led på mässan men priset gick till Østersøruten = Östersjörutten: https://www.visitsonderjylland.dk/sonderjylland/oestersoeruten-national-cykelrute-8
- Läs om tidigare vinnare: http://fietsenwandelbeurs.nl/index.php/nl/hhome/home/activiteiten-kop/fietsroute-van-het-jaar2

Holländarna har stort intresse av att cykla och vandra

- Statistik visar att ca 50% vill cykla/vandra med sin partner. 
- Generationsresan eller Familjeresan m. barn kommer på andra plats på ca 25-30%. 
  - 76% vill uppleva naturaktiviteter, såsom nationalparksbesök, safari, kajak/kanot, fågelskådning och fiske mm. 
  - 70% (och på fjärde plats) vill ”Bara vara i naturen, t.ex. sitta på en stubbe/ligga på en äng. 
  - 68% vill se solupp-/nedgång.
-  Under sin vandrings/cykelresa vill man även uppleva lite kultur/intressanta typiska besöksmål.

Källa: VisitSweden Målgruppsanalys 2018

Vanliga frågor och förfrågningar från besökarna

- Många har varit i Sverige men har ingen stor kännedom om specifikt Småland (natur, vegetation, som destination etc). 
- Vanliga frågor från konsumenter: Finns det björnar? Är det säkert att vistas i naturen? Hur funkar kollektivtrafiken? Måste man förboka boende?
- Vanligaste frågan: Hur hittar vi information om lederna? Kan vi cykla från Skåne till Sthlm/Gbg/Norrland – utan att cykla på trafikerade vägar?
- Fjolårets ledvinnare Kattegattleden märks stor kännedom och intresse av (troligtvis specifikt i Visit Sweden-montern).
-Tidigare kattegattcyklister vill nu cykla nya leder.
- Klart STORT intresse och enormt behov på fler leder likt Sydostleden (som är tydligt uppmärkta och det finns info om) som gärna kan kombineras med fler leder.
- Huvudsakligt fokus och efterfrågan är kring information om leder, snarare än vad man besöker eller hur man bor.
- Intressanta interna frågeställningar, som även är intressant för kommuner/näring att beröra: Hur bör vi marknadsföra/informera korrekt om allemansrätten?
- Det finns ett intresse hos researrangörer som i dagsläget säljer Kattegattleden, att nu utforska möjligheter att paketera och sälja Sydostleden.
- ”Nyheter” från mässan är kanske främst cykelbussen. Några företag kör nu ”Cykel-bussar” från NL med sällskap (alla åldrar/målgrupper) där man har möjlighet att ta med sin egen cykel. Se: https://www.cycletours.nl/fietsbussen/. Idag en resa till Kungälv och Jönköping. 

ITB Berlin = Internationale Tourismus-Börse.

VisitSweden i Tyskland samordnar alla destinationerna inom den svenska montern på ITB Berlin
VisitSweden i Tyskland samordnar alla destinationerna inom den svenska montern på ITB Berlin

ITB är världens största turismmässa med 3 fackdagar + 2 konsumentdagar. Jag var endast med på fackdagarna.

På mässan finns finns destinationer, arrangörer, journalister, hotellkedjor, flygbolag, uthyrningsbolag, turismorganisationer mm från hela världen och mässan är verkligen enorm.

Fun fact 2019:
6 Continents
more than 180 Countries
1,000 Qualified Top Buyers
10,000 Exhibitors
110,000 Trade Visitors
160,000 Visitors in total
160,000 Square meters
 7 Bn. Euro Turnover

På ITB fokuserar vi främst på möten med arrangörer och samarbetspartners. En ny resa presenterades på ITB av arrangören Nordic Tours, i deras Preview-flyer, som en av deras tre Sverige-nyheter. En rundresa i Sydsverige med tema mat, med flera helt nya aktörer för denna arrangören. 

Även på “Special offer” på Nordic Tours har vi Växjö som stopp i en rundresa i Sydsverige: ”Enroute to Växjö you will meet "The King of the Forest", the Swedish Moose and maybe a visit to the world renowned Glassworks of Kosta Boda. Here you can see how they make their glasses and glass art.

Vi har flera planerade famtrips (familiarisation trips) i vår, där arrangörerna är intresserade av att utveckla nya koncept/resor/samarbeten samt lära sig mer om Småland som besöksmål för att bättre sälja destinationen. Södra Småland (Kronoberg) erbjuder en fantastiskt bredd i besöksmål – med alltid lika uppskattade älgparker, äventyr, naturupplevelser, matupplevelser och en variation på boendeanläggningar.

Intresse och förfrågningar varierar kraftigt beroende på arrangörer, allt ifrån det lilla naturnära boendet med enskilda stugor, till stora hotell.

Ett bra och VIKTIGT medskick gällande trender för den tyska marknaden: 
Tyskar köper sina resor allt tidigare. Sista-minuten finns knappt längre, utan för att få bra priser bokar man nu istället tidigt. Gällande flyg kan tyskarna idag redan ha bokat sina resor för 2021(!) Detta innebär att näringen måste börja arbeta mer långsiktigt och kunna hantera förfrågningar om inte bara kommande säsong, utan nästa och nästnästa!

På ITB har vi mötesbord tillsammans i Småland. Här med Christina Moths från Smålands Turism (t.v)
På ITB har vi mötesbord tillsammans i Småland. Här med Christina Moths från Smålands Turism (t.v)

Kontakta mig om du har frågor kring mässorna eller hur vi jobbar med researrangörer!

/Thereze Lindén
therese.linden@destinationsmaland.se
0470-73 32 71

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingemar swalander » Online Reputation Management:  ”Intressant. Får väl börja recensera mina hotellvistelser i fortsättningen!”

  • Janne Evanson » Online Reputation Management:  ”Kanonbra och inspirerande sammanfattning Thereze. ”

  • Ingrid E-M Olsson » Hej Småland!:  ”Hej Oskar, Välkommen till ditt nya jobb. Ser fram emot att få samarbeta med Dig...”

  • Linda Edlund Ljungby kommun » Hej Småland!:  ”Hej Oskar. Varmt välkommen till oss alla i regionen =) Ser framemot att samarbe..”

  • Helen Bäckstedt » Hej Småland!:  ”Hej Oskar! Lycka till med nya jobbet! Jag ser fram emot ett bra samarbete med os..”

Bloggarkiv

Länkar