Internationell kampanj inspelad i Småland

Idag startar kampanjen The Edible Country, som ska skapa internationell uppmärksamhet för svenska smaker och naturen. På sju natursköna platser i Sverige har Visit Sweden och lokala turistregioner placerat bord, där utländska turister kan laga en hälsosam gourmetmiddag av råvaror de själva samlar i den svenska naturen. Stora delar av kampanjen spelades in vid Asa Herrgård, norr om Växjö, under hösten 2018.

Destination Småland har i samråd med Visit Sweden placerat det rustika träbordet i de djupa skogarna nära Asa Herrgård. Det småländska bordet har tillverkats av Erik Hjärtfors på Lövsjö Loghouse i Näshult. Från maj till september kan man nu boka bordet genom Europas största site för bordsbokning - Bookatable.

KAMPANJFILMEN

kampanjsida på visitsmaland.se

I samband med kampanjen har vi skapat en egen landningsida som VisitSweden länkar till. Där lyfter vi småländska upplevelser kopplat till mat och natur. Allt från matvandringar till gårdsbutiker och gourmetkrogar. Sidan kommer att fyllas på med information och inspiration efter hand och blir ett underlag för utskick i sociala medier.

Se sidan här: www.visitsmaland.se/en/edible

INSPELNING I ASA, SMÅLAND

Det var alltså i Asa som konceptet testades i höstas. Ett tjugotal journalister och influencers från Tyskland, Frankrike, England och USA var på plats och inspelningar och fotograferingar för hela kampanjen gjordes i största hemlighet. Därmed är det bilder från Asa som nu kablas ut över världen. På bordet syns även småländskt glas från Skrufs Glasbruk, samt lokala drycker från Rudenstams och Sjöborgen Dryckeri.

influencers och bloggare dokumenterade

Det var hemligt för dessa influencers att sprida information om just själva bordet och lunchen där. Däremot fick de sprida information om alla andra platser och aktiviteter som de fick uppleva på plats. En av flera blogginlägg från brittiska fotograferna och skribenterna Haarkon: Kerstin & Malte's Swedish Garden — Småland, Sweden

I samband med kampanjlanseringen är det nu fritt fram för bloggarna och journalisterna att publicera sina erfarenheter från resan i Småland. Här är ett exempel från tyska fotografen Thomas Lotter: http://lotterlive.de/2019/01/12/sterne-menue-mitten-im-schwedischen-wald/ 

några bilder från pressresan

svenska michelinkockar lagade maten

Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som abborre, enbär och kantareller. I Asa var Titti Qvarnstöm, (första kvinnliga kock som fick en stjärna i Guide Michelin) och Jacob Holmström från Gastrologik, med stjärna sedan 2014, på plats. Tillsammans med journalisterna plockades bland annat trattkantareller och örter för gemensam tillagning av trerätters lunch över öppen eld. 

Kocken Jacob Holmström under inspelningen i Asa. Här filmas hans maträtt, specifikt framtagen för kampanjen The Edible Country.
Kocken Jacob Holmström under inspelningen i Asa. Här filmas hans maträtt, specifikt framtagen för kampanjen The Edible Country.

kampanjinformation

Det hela har nu resulterat i kampanjen Sweden - The Edible Country, som lanseras i Storbrittanien, Tyskland, Frankrike och USA. Borden runt om i Sverige kommer vara bokningsbara maj till september. Här finns samliga länkar kopplade till kampanjen:

VisitSweden: www.visitsweden.com/ediblecountry

VisitSmåland: www.visitsmaland.se/en/edible

Filmer Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=IhSdxr1C-HU&

 

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter