Vad googlar besökarna på? Vad skrivs om oss?

Tillsammans med flera regioner har vi nyligen genomfört en så kallad netnografisk studie som utförts av Kairos Future. Det innebär att man noggrant sökt igenom vad som sägs om våra regioner på internet ur två aspekter. Dels vad man söker på när man planerar sin resa och dels vad man skriver om/lägger ut på sociala media.

Etiketter: marknad digitalisering

Man har tittat på 620 000 Googlesökningar som undersöker planeringsfasen. Till grund för att redovisa upplevelsen här ligger 1300 bloggar kopplade till platser, 52 000 instagramposter och 6 600 recensioner på tripadvisor. Det ligger komplicerat arbete bakom nedan redovisade resultat men jag går direkt på kärnan. Deltagande regioner är Skåne, Halland, Blekinge, Östergötland och Småland. Undersökta marknader är Danmark, Tyskland, nederländerna, Storbritannien och Polen. Allt är sedan översatt till svenska ord.

Sökningar
Det är utan konkurrens tre saker man söker på i första hand och det gäller alla regioner:

  •  Hur tar man sig till platsen?
  • Var kan man bo?
  •  Hur kommer vädret att vara?

Ganska självklart men viktigt att tänka på när man konstruerar sin webb. Är det lätt att hitta denna information kopplat till platsen?

Det här är ett ordmoln som visar sökbegrepp inom temat aktiviteter. Slående är hur stort Åsnen är redan på sökning. Det tyder på att man redan vet om att Åsnen (Nationalpark) redan finns. Vi har arbetat fokuserat med PR under ett par år i förväg, vilket kan vara en förklaring. Till och med Getnö finns med som ett eget sökbegrepp. Ett tips kan vara att använda de stora sökbegreppen på hemsidorna - generellt även bad, fiske, älgpark. Att åka skidor är så stort beror förmodligen på att så många danskar söker både på Isaberg och Hallandsåsen.

Temat design visar att glas är hyfsat stort och att glasbruk finns med, men det kan vara idé att också referera till ordet design och skandinavisk.
 
Kronobergs län
Platser som det söks på förutom är Älmhult, Växjö, Kosta, Glasriket och Småland. Växjö, Kosta och Småland är ungefär lika stora.

Här undersöks de teman man skriver om när man är på plats. Det man upplever.

  • Färgen är temat
  • Storleken på tårtbiten visar på hur stor andel temat har av totalen i kronobergs län
  • Tårtbitar som sticker ut visar att de är större i kronoberg jämfört med de andra regionerna.

Temat natur är störst och dessutom större än hos andra regioner. Även aktiviteter är stort. Störst fördel jämfört med andra regioner är shopping. Här kan glasbruken och IKEA/Älmhult spela roll.

Små teman både procentuellt och jämfört med de andra är arkitektur, hälsa & avkoppling, konst & kultur, och mat & dryck. Det senaste kan tyckas märkligt då man ofta lägger upp matbilder på instagram.

Och – Kronoberg vinner vad det gäller instagram! Det vill säga antal poster i relation till gästnätter. Ett av de vanligare motiven är Domkyrkan i Växjö.

Vill du veta mer?
Det här är en omfattande studie och vi presenterar den gärna i ett djupare perspektiv i olika sammanhang. Kontakta i så fall Cathrine:
cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se
0470 - 733274

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter