Rekordmånga pressbesök i regionen

Under perioden april till juni har vi haft ovanligt mycket besök av media. Det har varit väldigt intensivt, roligt och gett mycket bra PR enligt de resultat vi sett hittills. Besöken går allt mer mot så kallade influencers som skriver bloggar och publicerar i sociala media och på webbsidor. Deras följare går gärna efter de råd som ges och tilltalas av att läsa om en personlig upplevelse. 

Etiketter: marknad

Men vi har också haft filmproducenter och radiojournalister på plats, liksom traditionell, tryckt media. Detta ger betydligt bättre resultat jämfört med kommersiella annonser som dessutom kostar betydligt mer. Dessutom går det regelbundet ut pressinformationer.

Galia Brener från Frankfurt gjorde en vlogg – se länk nedan.
Galia Brener från Frankfurt gjorde en vlogg – se länk nedan.

Vilka kommer?
Hur får vi då tag i dessa personer som sprider PR om oss på olika sätt?
Vi arbetar alltid tillsammans med någon på respektive marknad för att få underlag om vederbörande. Vi bedömer antal följare/läsare, vad de är intresserade av och sammantaget om vi kommer att nå rätt målgrupp. Detta kan vi inte göra från Sverige utan behöver förslag från de som är på plats. I Danmark, Norge och Nederländerna arbetar vi med Visit Sweden och i Tyskland har vi två partners. Sverigekännaren Bock-Schröders PR byrå och i samband med kampanj i Berlin även Ehrenberg Sørensen kommunikation.

Nya flyglinjer
Mängden besök denna vår beror till viss del på våra nya flyglinjer. Samarbetet med BRA och KLM gör att vi kan flyga in journalister direkt till Växjö, vilket ger ett större intresse och de behöver inte lägga så mycket tid på resan. Vi har även samarbetat med Air France som skickat journalister hit. Nu senast också samarbete med Ryanair och resande från Gdansk/Polen. Det kommer flera besökare som aldrig varit i Sverige tidigare och det ger en extra dimension. Vi kan dessutom lära oss mycket – vad tycker de bäst om? Vad överraskar? Vad tror de på för sin marknad? Gemensamt för de som flyger in är att de överraskas av hur lätt det är att flyga direkt in i ren natur från tättbefolkade storstäder som Amsterdam och Berlin. Och vi har inte vinkat av någon som varit missnöjd!

Halvåret 2018
Från Danmark har vi tagit emot tre besök. Just nu har vi Danmarks största matblogg @gastromand i Småland. I augusti planeras en gruppresa till Åsnen och nationalparken.

Danska matbloggaren Gastromand har 33000 följare på instagram
Danska matbloggaren Gastromand har 33000 följare på instagram

Säsongen började dock i april när vi tog emot åtta influencers från Tyskland/Berlin. Hälften ägnade sig åt design och hälften åt outdoor. Man kan inte kalla dem bloggare direkt - mera som skribenter på webbsidor. Några resultat:

  • Madlen från Berlin om outdoor https://puriy.de/wochenende-in-smaland-schweden/
  • Sarah från Hamburg om Design http://wohnglueck.hamburg/hej-schweden-pt-i-dienstagslieblinge-kw16-18/
  • Galia från Frankfurt gjorde en video som visats 106 000 gånger. https://www.youtube.com/watch?v=OTtRctedlNM

Via vårt samarbete med Ehrenbergs har vi haft ytterligare tre besök från Berlin och fyra med andra partners - några kommer också längre fram i sommar.

loading...

Radio i Berlin
Ett stort projekt pågår just nu med radiostationen Antenne Brandenburg i Berlin (lokal radiostation som har cirka 200 000 lyssnare. Under en vecka pratar de Växjö, Småland och Sverige. Samtidigt lottas resor ut. Resorna sponsras av BRA och företag som tar emot. Alla intervjuas i radion och vi bidrar med tips om allt från kräftfiske till att lära ut svenska ord. Vi nämns 6–10 gånger per dag under veckan. Man kan lyssna direkt här https://www.antennebrandenburg.de/.

Torsdag den 21 juni pratar tex Ingrid Olsson på Getnö om älgar kl 06.00 i det populära morgonprogrammet. Sedan blir det Zipline kl 07.00 och på eftermiddagen ca kl 14 är det Helen Stenows tur (Växjö Turistcenter). Partners i Berlin-kampanjen är Växjö & Co och BRA-flyg.

Nederländerna och KLM
Från Nederländerna har vi haft fyra besök och en filminspelning i samarbete med KLM. Filmen kommer upp i KLM:s iFly Magazine den 4 juli på fem språk och går ut till tio miljoner+. Då kan ni söka efter destinationen Växjö här https://www.iflymagazine.com/en_se/ När den publiceras lottas också en resa ut. KLM bjuder på biljetten och en kamera för att filma besöket, våra företag bjuder på logi och aktiviteter och vi på Destination Småland koordinerar det hela. Partner är också Växjö kommun. I samband med invigningen av KLM:s flight från Amsterdam kom också två journalister från Paris och Marseille. Roligt att KLM/Air France har lagt en del fokus på Växjö som en grön destination.

Nederländska resebloggaren Wanderlust kom med KLMs invigningsflyg från Amsterdam och fick uppleva Växjö, IKEA och Älmhult samt Åsnenområdet
Nederländska resebloggaren Wanderlust kom med KLMs invigningsflyg från Amsterdam och fick uppleva Växjö, IKEA och Älmhult samt Åsnenområdet

Från Norge har vi haft en resa med trädgård som fokus och till MAT2018 kommer deras största matbloggare.

Pressbesök från Polen
I samarbete med Ryanair och Växjö Småland Airport tog vi för första gången emot två resejournalister från Polen. De skriver båda för Polens två största reseportaler online och åkte hem med mycket material om såväl Växjö som Åsnens Nationalpark, IKEA Museum och Älmhult samt Glasriket och Destination Kosta.

Polska resejournalisterna Bartosz och Marta får en guidad båttur i Åsnens Nationalpark av Ingrid Olsson på Getnö Gård
Polska resejournalisterna Bartosz och Marta får en guidad båttur i Åsnens Nationalpark av Ingrid Olsson på Getnö Gård

Publicering
I sommar rullar det på med reportage om stugboende och i höst lite mer om mat och design. Resultatet kan komma direkt på närmarknader som Norge och Danmark. På övriga marknader publiceras en del framåt hösten då man planerar sin resa för kommande år, eller våren 2019.

Hör av dig till Cathrine Rydström för frågor och info:
cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se
0470 - 733274
 

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter