Med nya flyglinjer kommer ökad marknadsföring i Tyskland och Nederländerna

Vi har möjlighet att förstärka vår marknadsföring i Tyskland/Berlin och i Nederländerna/Amsterdam med anledning av de nya flyglinjerna därifrån. Båda förbindelserna passar bra för en kortsemester hos oss och det är ett koncept vi marknadsför, men även en semestervecka. Teman är ”Escape to nature” och ”Design escape”.

Outdoorgruppen hos Little Rock Lake Zipline - Franziska och Madlen på hög höjd.
Outdoorgruppen hos Little Rock Lake Zipline - Franziska och Madlen på hög höjd.

Tyska influencers upptäckte södra Småland

I Berlin kör vi en kampanj med flera delar i samarbete med BRA flyg och Växjö & Co. Vi har just genomfört den första pressresan bestående av åtta influencers, aktiva på sociala media och på bloggar/digitala resemagasin. Tanken är att snabbt sätta Växjö/Småland som en destination att räkna med på kartan vare sig man vill till ren natur eller uppleva design, god mat och bekväma profilhotell. Därför presenterades outdoor för fyra av besökarna och design/lifestyle för resten. För outdoor byggde vi på konkreta upplevelser - Little Rock Lake Zipline och runt Åsnen med vandring och matlagning över öppen eld.
 
Med designgruppen tog vi ett lite nytt grepp där vi satte fokus på möten med intressanta människor som genom sin story presenterade besöksmål. Det slog väl ut med möten som med Anders och Grasha med vänner på be.Hotel i Älmhult, Sofie och Husebyhunden över lunch på slottet eller med möbelsnack och ett spontant smörgåsbord på Poppins Möbelklinik i Lammhult. Bloggarna älskade detta, vilket är nyckeln till ett bra resultat.
 
De publicerade mycket under tiden de var här på sociala media och bloggar kommer. Ni kan också se några inlägg på insta @destinationsmaland.

Övriga delar i Berlinkampanjen är pressutskick, tävling i radio med priser i form av resor hit, facebookkampanj, samarbete med butik för vildmarksutrustning med mera.

Designgruppen med Galia, Fabian, Irina och Sarah dricker kaffe i Gula salongen på Huseby Bruk
Designgruppen med Galia, Fabian, Irina och Sarah dricker kaffe i Gula salongen på Huseby Bruk


Kampanjer tillsammans med KLM i Nederländerna

I Nederländerna samarbetar vi med KLM genom ordinarie kampanjer som drivs via Visit Sweden. Det blir fler pressresor då ett antal biljetter bekostas av KLM. Men vi ska också göra en global insats tillsammans med Växjö kommun. KLMs kreativa team kommer att producera en 6 minuter lång film i Växjö med omnejd som sedan går ut i deras kanaler globalt, den kommer att finnas tillgänglig på planen och digitalt som en av städerna att besöka i Europa. En tävling kommer också att genomföras där man vinner resa till Växjö. Runt 50 000 personer brukar delta i den.


Hur du som företag kan delta i våra kampanjer kring flyglinjerna
 
– Presentation på landningssida. Vi gör en särskild landningssida för kampanjerna i Berlin, men den ska också göras på engelska. Här presenterar vi basutbud i just detta området och konkreta erbjudanden. https://www.visitsmaland.se/de/kampagnen/fly-to-vaxjo
 
– Hit kan du länkas om du har konkreta produkter på din hemsida presenterade på engelska och gärna på tyska. Boende tillsammans med aktivitet är bra, men aktivitet eller boende var för sig funkar också. Gärna weekenderbjudande/förslag då Berlinflyget har förbindelse fredagar och söndagar. Detta gäller även flyget med Ryanair från Gdansk. KLM från Amsterdam flyger alla dagar, men en weekend passar även här.
 
– Du kan anmäla intresse för att vara med i pressresor. Det finns ett antal kriterier för att det ska vara möjligt, men hör av dig till Cathrine Rydström om du vill satsa tid och pengar på denna marknadsföringsform.
 
– Du kan ge priser till tävlingar. Vi erbjuder nu exponering i KLMs pristävling. Då ska du bjuda på en spännande dagsaktivitet för två personer som kan locka globalt. Inom Berlinkampanjen ska ett antal ”fria resor” delas ut. Det kan vara både press och priser i kampanjer och både boende och aktiviteter. Allt detta med vissa krav och kriterier. Oftast står vi för en del av kostnaden vid pressresor. Många kan inte vara med av olika anledningar men tänk på att allt som exponeras drar till regionen och inte bara till den egna anläggningen.
 
Hör av dig till Cathrine Rydström för frågor och info

cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se
0470 - 733274
 

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter