Spaningar från Webbdagarna 2017

Instead of thinking outside the
box - just get rid of it

Förra veckan, närmare bestämt den 17/5, fick jag chansen att åka på Webbdagarna 2017 i Malmö. Omkring 200 personer som alla arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digitala kanaler på något sätt, hade samlats på Malmö Live för en fullspäckad dag av inspiration och nya saker att lära sig.

Föreläsare var bland annat Nathalie Nahai, Michael Wahlgren, Thomas Barregren, Gustav Gatu, Sara Clifton, Gavin Flood, Mina Dennert, Patrik Jonsson och Gustaf Josefsson. Eller - det var de föreläsningarna som jag hann gå på. Det fanns flera intressanta som hölls samtidigt och man fick helt enkelt göra en prioritering.

Vilka var då höjdpunkterna?
Hela dagen var som sagt mycket intressant, men några delar stack för mig ut. Till exempel, har ni funderat på att vi Googlar ca 10 gånger om dagen per person? En av sex Googlingar har dessutom ingen annan person gjort tidigare. Och eftersom vi Googlar så mycket som vi gör, ser det som vi eller våra kunder söker på idag, inte alls likadant ut längre fram (kanske redan imorgon) - sökord/meningar ändrar sig väldigt snabbt. Därför är det viktigt att tänka på att synas på rätt sökord, som har relevans till företaget och som leder till de lönsamma köpen.

Något annat som det pratades om var "kommunikationskapital", som jag inte hört talas om tidigare. Det är "skärvor" av uppmärksamhet som vi lagrar på en "hög" inom oss, eftersom vi inte alltid ger saker och ting vår fulla uppmärksamhet. Det är något som företag kan bygga upp i sin marknadsföring vid sidan av sitt egna varumärke. Kommunikationskapital får sedan mottagaren att lyssna på dig utan att vi behöver upprepa lika mycket eftersom du byggt upp ett förtroende. (Länk att läsa mer och höra en intervju om detta)

Dagens roligaste tankeställare kom nog från Patrik Jonsson, VD digitalbyrån Milou. På 70-talet och innan dess var det aldrig någon fråga om företag och privatpersoner skulle "elektrifiera sig” när elektriciteten kom, utan man bara hängde på. Nu för tiden säger vi dock att vi kanske ska hänga på digitaliseringstrenden - även fast vi alla lever mitt i tiden där allt digitaliseras. Kanske ser man digitaliseringen som en piska istället för morot, men som sagt ifrågasattes det inte 70-talet om vi skulle följa med i "elektrifieringstrenden" - och hur långt har vi inte kommit idag... värt att fundera på! 

Sist men inte minst fick vi tipset om att aldrig sluta vara nyfikna. Avståndet till det nya minskar hela tiden, och vi har aldrig vetat så lite om framtiden som vi gör idag. Hur var "Life before Google"? Mycket idag handlar om självledarskap och att vi har ett stort ansvar i vår egna utveckling. Vi behöver inte längre be om att få lära oss saker idag, utan det mesta finns några klick bort.

Det var några av mina reflektioner från Webbdagarna i Malmö. Nedan följer ett bildspel med ett par foton från dagen. Tack för ni läste!

/Sandra

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid E-M Olsson » Hej Småland!:  ”Hej Oskar, Välkommen till ditt nya jobb. Ser fram emot att få samarbeta med Dig...”

  • Linda Edlund Ljungby kommun » Hej Småland!:  ”Hej Oskar. Varmt välkommen till oss alla i regionen =) Ser framemot att samarbe..”

  • Helen Bäckstedt » Hej Småland!:  ”Hej Oskar! Lycka till med nya jobbet! Jag ser fram emot ett bra samarbete med os..”

  • Anna Hogenfält » Hej Småland!:  ”Välkommen Oskar och varmt lycka till i din nya tjänst! Ser fram emot att få trä..”

  • Ove Varland » Kristina Bergman säger: "Hej Småland!":  ”Kolla vår hemsida så är vi båda uppdaterade. Ove 070 545 55 22”

Bloggarkiv

Länkar