Rapport från ITB i Berlin


Internationale Tourismus-Börse, en årligen återkommande turistmässa som hålls på Messe Berlin. Mässan arrangerades första gången 1966 och behandlar resa, turism och besöksnäring. ITB räknas som världens största turismmässa. I år fanns aktörer från alla jordens länder (utom Nordkorea och Syrien)


För Destination Smålands räkning deltog i år jag, Oskar Wijk. Destination Småland hade sin monter tillsammans med övriga Smålands län och vi fanns i samma område som Visit Sweden och övriga regioner i Sverige. Införsäljningsarbetet som startas igång i och med ITB är inför sommaren 2018 (som tidigast).
 
Vi deltog under de tre dagarna på mässan som benämns som fackdagar, det är intensiva dagar då turistanläggningar, flyg/båt/bussbolag, incomingbyråer, resebyråer, researrangörer och destinationer möts. Interaktionen mellan alla dessa aktörer sker genom förbokade möten, spontanmöten på plats, genom workshops, seminarier och genom benchmarking. 
 
Vi hade förbokat ett antal möten med aktörer som vi visste kunde ha intresse av vår region sedan tidigare, vissa av dem har redan produkter som berör företag i vår region och vissa av dem har ännu inga sådana produkter. I dessa möten, gjordes en behovsanalys av researrangörernas behov och deras respektive målgrupper. Detta matchades sen mot aktörer i vår region och ett antal anläggningar och reseanledningar presenterades och diskuterades.
 
Nytt för i år var att vi på Destination Småland, tillsammans med Skåne, Väst Sverige och Jönköping på förhand hade förberett ett antal tematiserade rundresor. Dessa presenterades av samtliga regioner och fick ett väldigt positivt bemötande från researrangörerna och en stor spridning på dessa produkter.
 
Under en av kvällarna blev alla representanter från Sverige inbjudna till en middag tillsammans med tyska jounalister. Middagen hölls på Sveriges ambassad och middagens tema var svensk design. Som smålänning mådde man givetvis bra när Andrej Kupetz, Hauptgeschäftsführer des Rates für Formgebung, German Design Council  under sitt tal gång på gång lyfte småländsk design i allmänhet och IKEA i synnerhet, detta samtidigt som man tog en klunk vatten ur residensets Kosta Boda glas.
Efter tre dagars intensivt mässdeltagande lämnade Destination Småland mässan med en mängd nya intryck och kontakter.
Vill ni veta mer om hur de tyska researrangörerna jobbar, och vad de efterfrågar, kontakt a mig gärna så kommer jag till er och berättar mer!
 
Oskar Wijk
Affärsutveckling
Destination Småland
oskar.wijk@destinationsmaland.se

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter