Höjdpunkter från Smålandsdagen 2016

Vilken dag! Vi känner oss otroligt inspirerade och motiverade till att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Småland till ett fantastiskt besöksmål. Men när 200 smålänningar samlas så kan det inte bli annat än bra.

Smålandsdagens nio föreläsare bjöd på åtta inspirerande föreläsningar. Helene Berg från Visit Sweden berättade om masterplan. En storsattsning som Visit Sweden nu gör tillsammans med Smålands tre län. För tio år framöver kommer det finnas en strategiskt utarbetad plan för den internationella marknadsföringen.   

Lotta Thiringer från Visit Sweden berättade om deras kommunikationsstrategi och vilka målgrupper de vänder sig mot. Att vara en liten aktör på en stor marknad ser hon som något positivt eftersom vi då blir "something else". I kommunikationsstrategin trycker de mycket på storytelling och att låta andra berätta vår story.

Jerry Engström från Frilufsbyn pratade om entreprenörskapet och framgångsfaktorer. Här visade han på flera exempel från olika brancher där han använt sig av samma framgångsfaktor. Fjällräven var ett av de exempel han tidigare arbetat med. 

Robert Cullen från Västsvenska turistförbundet, med en bakgrund på Visit Scotland samt kvalitetssäkringssystemet Swedish Welcome. Robert hade mycket spännande att berätta om hemblindhet och risken att inte kunna se de små detaljerna som kan göra stor skillnad på lönsamheten i din verksamhet. 

Vad smakar Småland? Den frågan ställde Odd Nygård och Charlotte Backmann till alla. Tillsammans arbetar de på ett regeringsuppdrag som går ut på att kartlägga och registrera svenska livsmedel med en regional koppling. Några exempel var polkagrisar, lökkorv och smålandskringlan. 

Henrik Wester från region Västmanland pratade om destinationsutveckling genom organisk tillväxt. Här tog han själv fram egna exempel och problem som han mött i sitt arbete. Västmanland är landets minsta destination och ses näst intill som en vit fläck på kartan. 

Karin Ekebjär pratade om vikten av att mäta evenemang. Region Kalmar län mäter effekterna av evenemang med hjälp av en metod som arbetats fram av Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Alla är överens om att evenemang är viktig för varje enskild destination, men tidigare har det inte funnits fackta bakom om varför det är viktigt. 

Sofie Axelsson från Husqvarna AB berättade om deras internationella marknadsföring och vilka olika varumärken de arbetar med. Fokus och att känna sin kund var något hon tryckte på. Det finns många likheter mellan industrinäringen och besöksnäringen var en lärdom vi fick med oss. 

För er som inte kan få nog av föreläsarna från Smålandsdagen finns det en länk nedan där ni kan se videos. Är ni intresserade av presentationerna finns dem på Smålands Turism hemsida. Finns även som länk här nedan.
 
https://www.youtube.com/channel/UCScav2ThHjgJV-MKlUKRkZA

http://smalandsturism.se/aktuellt/tack-alla-som-deltog-smalandsdagen/

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter