Tempo!

WangZhi och Anna på invigning av IKEA Museum WangZhi och Anna på invigning av IKEA Museum

Om jag skulle få använda ett enda ord som beskriver mitt första halvår hos Destination Småland så skulle det vara TEMPO.

De första två veckorna inleddes i ett rasande tempo, vill jag påstå, för att få ihop projektansökan för satsningen på Nationalparksdestination Åsnen. Och med dårars envishet lyckades vi få in ansökningarna i tid! 

Generellt är det ett högt tempo i vår verksamhet med planering och mottagande av utländska journalister och researrangörer från Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Schweiz, Storbritannien, Kina m fl som vill komma hit till vår del av Småland för att få upp ögonen för våra reseanledningar, produkter och besöksmål.

Vi behöver hålla hög fart på återkoppling till utlandskontoren hos Visit Sweden så att de får relevant innehåll till marknadsinsatser som ska genomföras för att sälja in Småland till danskarna, tyskarna och holländarna. Vi måste hålla takten uppe i relationen till kommunernas turistbyråer innan säsongen drar igång för att se till att de har bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb i mötet med våra besökare när de väl har kommit hit. För att inte tala om jobbet att stötta företagen med mötesplatser, information, utbildningar som ska passa in i deras hektiska vardag.
 
Att vi är på tå och står lätt framåtlutade i vårt vardagliga jobb är viktigt. Viktigt för att kunna göra bra insatser och hålla jämn takt med dem som i slutändan ska ro hem affärer på att besökarna kommer hit – dvs entreprenörerna och företagen som valt att satsa just här.
 
Det räcker dock inte att vi håller full fart i vår vardag, utan vi måste också jobba taktiskt för att förhålla oss till framtidsfrågorna. Som förvisso mer tenderar till att bli realtidsspaningar eftersom utvecklingstakten aldrig varit snabbare eller mer oberäknelig än vad den är nu. En viktig framtidsfråga som har hög prioritet just nu, för oss och för näringen, handlar om digitalisering. Hur och vart vi når våra målgrupper när teknikutvecklingen skapat en platsobundenhet, vilket gör människor mer rörliga än tidigare? En rörlighet som skapar utmaningar för oss och företagen att nå våra besökare och förståelse för målgrupperna vi vill nå.
 
Avslutningsvis när det gäller känslan av att tempot är högt…. Under mitt första halvår har jag fått ta del av inte mindre än tre invigningar av nya besöksmål och produkter: Sydostleden (Sveriges andra nationella cykelled), IKEA Museum och IKEA Hotel (Smålands största hotell)! Inom loppet av ett halvår! Det är magiskt bra! Hoppas också att draget hos företagen och entreprenörer i sommar, som är de som tar emot besökarna och ser till att de är nöjda när de åker härifrån efter att ha spenderat en och annan krona. 

Till sist skickar jag med påminnelsen till oss alla att trots högt tempo, ska vi se till att vila emellanåt. Själv gör jag det gärna på en skön promenad i skogen…
 
”Den rätta tiden att koppla av är när man inte har tid med det.” Sydney J. Harris

/Anna Sjödahl - Destination Småland

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid E-M Olsson » Hej Småland!:  ”Hej Oskar, Välkommen till ditt nya jobb. Ser fram emot att få samarbeta med Dig...”

  • Linda Edlund Ljungby kommun » Hej Småland!:  ”Hej Oskar. Varmt välkommen till oss alla i regionen =) Ser framemot att samarbe..”

  • Helen Bäckstedt » Hej Småland!:  ”Hej Oskar! Lycka till med nya jobbet! Jag ser fram emot ett bra samarbete med os..”

  • Anna Hogenfält » Hej Småland!:  ”Välkommen Oskar och varmt lycka till i din nya tjänst! Ser fram emot att få trä..”

  • Ove Varland » Kristina Bergman säger: "Hej Småland!":  ”Kolla vår hemsida så är vi båda uppdaterade. Ove 070 545 55 22”

Bloggarkiv

Länkar