Lenas krönika 

På Statens Fastighetsverks jullunch på residenset

Nu har det varit full rulle hos oss på Destination Småland innan vi tar ta lite julledighet!

Främst är det bråda dagar med att fylla nästa års Smålandsmagasin med lockande innehåll där vi nu för första gången i Småland har satsat rejält på att göra olika magasin för utlandet och Sverige.Äntligen får vi chansen att lyfta olika saker utifrån marknadernas olika målgrupper och det ska bli spännande att se hur det tas emot. För de utländska magasinen är det Växjööbyrån Bläck & Co som tar taktpinnen för att skapa något fräscht & nytt och för Sverigemarknaden har vi valt att fortsätta arbeta med Grand Public i Jönköping för att kunna vidareutveckla det arbetet vi påbörjade i det stora partnerprojektet inom Småland. Här kommer vi förutom ett svenskt magasin att koppla ett helhetsgrepp med flera komponenter som hänger ihop i en löpande marknadsplan för hela året 2015. När den är klar kommer vi att presentera den här på sidan.

verksamhetsplan och kurbits

Träff inom Kurbits Affärsutveckling mat. Träff inom Kurbits Affärsutveckling mat.

Vi har den här hösten arbetat mycket med vår verksamhetsplan för Destination Småland då det finns mycket som vi ska förhålla oss till (uppdraget från ägarna, regional besöksnäringsstrategi, nationella målsättningar etc.) . För att vi ska lyckas med de mål vi har satt upp så har vi lyft fram några saker vi kommer att koncentrera oss på under 2015. Ladda ner verksamhetsplanen här.

Vi ska arbeta för att få två exportmogna Destinationer i vår region till 2020 och de vi prioriterat i första hand är Destination Åsnen och Glasriket. Här sätter vi nu en plan tillsammans med dem för att se vilka insatser som krävs för att det ska lyckas. Givetvis fortsätter vi att arbeta med Kurbits affärsutveckling som en bas i den kompetenshöjning som behövs och därefter är det Swedish Welcome som ska kvalitetssäkra våra upplevelser så besökarna kan känna sig trygga med vårt utbud! 

Utöver det pågår arbete med både cykel, vandringsleder och  matutvecklingsprojekt . Allt ska befästa Småland som en ”outdoor” destination där även kultur och design är starka inslag!  Fokus är också flyttat till mer sälj nu och att fortsätta få bokningsbara produkter in på Visit Småland. Starka reseanledningar som också blir exportmogna är andra målsättningar de närmaste åren. Tillsammans med Region Kronoberg har vi startat upp diskussionerna om hela regionens Värdskap. Det är inte bara besökarna som ska känna sig välkomna hit utan även studenter, de som flyttar hit för ett nytt arbete och de som kommer hit som nya medborgare. Här ska vi gemensamt se hur vi kan arbeta med detta framöver. Spännande och något vi alla kommer att få ta del av framöver.  

Tills sist har vi på gång ett ökat samarbete med Turistbyråerna i södra Småland där vi ska enas om mer lika profil och gemensamma öppettider under sommarmånaderna. Det förslaget ska nu ut till kommunerna för att förankras hos de styrande men vi hoppas kunna genomföra det redan till sommaren 2015.

 

God Jul och Gott Nytt år…….Vi ses i Småland!

Lena Stävmo, VD Destination Småland

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid E-M Olsson » Hej Småland!:  ”Hej Oskar, Välkommen till ditt nya jobb. Ser fram emot att få samarbeta med Dig...”

  • Linda Edlund Ljungby kommun » Hej Småland!:  ”Hej Oskar. Varmt välkommen till oss alla i regionen =) Ser framemot att samarbe..”

  • Helen Bäckstedt » Hej Småland!:  ”Hej Oskar! Lycka till med nya jobbet! Jag ser fram emot ett bra samarbete med os..”

  • Anna Hogenfält » Hej Småland!:  ”Välkommen Oskar och varmt lycka till i din nya tjänst! Ser fram emot att få trä..”

  • Ove Varland » Kristina Bergman säger: "Hej Småland!":  ”Kolla vår hemsida så är vi båda uppdaterade. Ove 070 545 55 22”

Bloggarkiv

Länkar